Glottodydaktyka jest metodą nauki czytania i pisania opracowana przez prof. Bronisława Rocławskiego. Przywiązuje ogromną wagę do sposobu uczenia techniki płynnego czytania ze zrozumieniem, a także kształtowania nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej. Zapraszamy dzieci od 2 do 14 lat.
Do czytania dzieci są przygotowywane poprzez:
Perfekcyjne rozpoznawanie i wybrzmiewanie wszystkich liter (także dwuznaków i innych: „ó”, „rz”, „ch”, ...) - wybrzmiewanie krótko, bez „dodatków” np: w przypadku głoski "m" często wybrzmiewamy "em" lub "my", oraz wedłu wszystkich założeń glottodydaktyki (np. nauke czytania poprzez ślizganie) które umożliwają przyjemna i skuteczną naukę czytania. Jesteśmy kliniką posiadającą wyszkoloną kadrę specjalistów glottodydaktyki przez prof. Racławskiego. Prof. Rocławski jest twórcą systemu edukacyjnego Glottodydaktyka ojczystojęzyczna oraz autorem klocków Logo.
Do pisania dzieci są przygotowywane poprzez:
Wykonywanie dużej ilości prac plastycznych (rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie - prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych),
odtwarzanie różnorodnych kształtów, także literopodobnych, kreślenie liter (pisanych) bez liniatury
kreślenie liter (pisanych) w liniaturze,
specjalistyczny program nauki pisania (dysgrafia) dla dzieci dyslektycznych i dzieci z trudnościami w obszarze motoryki ręki- problemy w rysowaniu i pisaniu (więcej informacji zakładka terapia ręki i motoryki)
Podstawą glottodydaktyki jest:
- prawidłowy rozwój narządów mowy,
- przygotowanie dzieci do syntezy i analizy fonemowej mowy (składanie i dzielenie wyrazów na głoski) - głoskowanie zgodnie z zasadami fonetyki ( jak słyszymy, nie jak piszemy) w oparciu o słownik fonetyczny j. polskiego lub słownik fonetyczny B. Rocławskiego,
- pomoc dzieciom w trudnościach z pisaniem i czytanie
- wykorzystanie klocków LOGO do pracy z dzieckiem
Synteza:
- synteza sylabowa ---> ro-bo-cik (robocik)
- synteza sylabowa z utrudnieniami (sylaby przeplatamy czynnościami, klaśnięciami, innymi sylabami lub głoskami, zmieniamy kolejność sylab ) ---> cik-ro-bo (robocik)
- synteza morfemowa ---> pies-ek (piesek)
- synteza logotomowa ---> zeg-ar-ek (zegarek)
- synteza logotomowo-fonemowa ---> lamp-a (lampa)
- synteza fonemowo-logotomowa ---> r-ak (rak)
- synteza fonemowa ---> s-y-l-a-b-i-n-k-a (sylabinka)
- synteza fonemowa z utrudnieniami ---> sz-ma-a-ma-f-ma-a-ma (szafa)
Analiza:
- analiza sylabowa ---> (ananas) a-na-nas,
- analiza sylabowa z utrudnieniami (dzieci oddzielają sylaby wykonując czynności, klaśnięcia, wtrącając sylaby lub głoski ) ---> (kapusta) ka-hej-pu-hej-sta-hej,
- analiza fonemowa ---> (szkoła) sz-k-o-ł-a,
- analiza fonemowa z utrudnieniami ---> (but) b-...-u-...-t-...
Do głoskowania dzieci są przygotowywane poprzez:
- ćwiczenia słuchu (zabawy w rozpoznawanie dźwięków z otoczenia),
- ćwiczenia narządów mowy (gimnastyka buzi i języka),
- ćwiczenia oddechowe.
Cele terapii pisania, grafomotoryki:
- poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki,
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,
- doskonalenie umiejętności chwytu,
- doskonalenie pisania,
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi,
- wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy.
Jesteśmy kliniką posiadającą wyszkoloną kadrę specjalistów glottodydaktyki przez prof. Racławskiego (XXII Szkoła Glottodydaktyki i Glottoterapii). Prof. Rocławski jest twórcą systemu edukacyjnego Glottodydaktyka ojczystojęzyczna oraz autorem klocków Logo.